Vijftig tinten terracotta - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Vijftig tinten terracotta - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Vijftig tinten terracotta

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

17 September 2017 | Verenigde Staten, Moab

Geen reisdag vandaag, maar wel kilometers maken. Op nog geen 6 miles rijden van camping bevindt zich de ingang van Arches National Park, één van de highlights van Utah. Een spectaculair landschap met onnoemlijk veel kleurcontrasten, maar wel veel gelinked aan de kleur terracotta, honderden torenhoge rotsformaties en balancerende rotsblokken. Maar het meest indrukwekkend zijn de zandstenen bogen of `Arches` in allerlei soorten en maten. We doorkruisen het totale gebied over de weg vanaf de ingang tot het meest Noordelijke punt Devils Garden Trailhead. Maar om de indrukwekkende zandstenen bogen goed te kunnen bekijken, moeten we aan de wandel. We beleven vele `klik-klak-momenten` bij Sand Dune Arch, Broken Arch, Skyline Arch, Pine Tree Arch en Landscape Arch. Deze laatste, echt enorme boog, ligt aan het begin van Devils Garden Trail en is vrij gemakkelijk te begaan. Het vervolg van de trail is lastiger en er moeten soms stukken op handen en voeten worden overwonnen. Dit gaat Dieni wat te ver en we besluiten om op onze schreden terug te keren. Maar er zijn nog meer uitdagingen. De `must see` Arch van dit park is Delicate Arch. Met de auto kun je een lager- en een hoger uitzichtpunt bereiken, tenminste als de weg niet door modderstromen ontoegankelijk is geworden. Er rest ons niets anders dan een flinke wandeling omhoog. Het komende uur wordt klimmen waarbij we over 2,5 km ongeveer 150 hoogtemeters moeten overwinnen. Eén voordeel, het pad is redelijk goed begaanbaar. Als je tenminste goede schoenen aan je voeten hebt. Zijn we nog geen honderd meter van de parkeerplaats laat de rechter zool los van Dieni haar bergschoenen. De oplettende volger weet misschien nog dat Dieni ditzelfde euvel al op de tweede dag in Denver overkwam. Maar toen was er een behulpzame schoenmaker in de buurt om haar linkerschoen weer beloopbaar te maken. Maar waar zijn de schoenmakers als je ze nodig hebt? Maar toch zet Dieni, al zand en grind happend, door en bereiken we hijgend en zwetend de beloning; een fantastisch uitzicht punt op Delicate Arch. Hier blijven we een half uurtje genieten van het onnatuurlijke landschap. De boog op zich is al een wonder van de natuur, maar ook de omgeving is een mengeling van Sedona en Grand Canyon. Maar we moeten vanzelf ook weer terug. Al gaat dat niet vanzelf. Dalen is altijd weer een aanslag op de knieën en net als een paar dagen geleden moet Peter heel goed uitkijken waar hij zijn voeten neerzet. Gelukkig komt echtpaar De Vries weer heelhuids beneden. Zijn wij nu verzadigd van al het moois? Misschien wel, maar achter iedere afslag of stopplaats bevindt zich vast weer fantastisch natuurmonument. Dus slaan we bij Balanced Rock links af, rijden langs de Garden of Eden en stoppen bij Double Arch. Toch weer een stukje lopen want we kunnen onze RV niet op de reguliere parkeerplaats kwijt. Maar de beloning is er dan ook; Een dubbele boog torent hoog boven onze hoofden, een bizarre omgeving. Op de terugweg toch ook nog maar even een paar foto`s gemaakt van Balanced Rock. En dan is onze opnamecapaciteit toch echt wel verzadigd. Het zonnetje begint te zakken, onze voeten branden van vermoeidheid en het lijf voelt stoffig en bezweet. Op de camping profiteren we nog net van de wegzakkende zonnestralen en gunnen we ons eerst een verfrissend biertje voordat het stof van het lijf spoelen. Na het eten slaat de vermoeidheid pas echt toe en terwijl Peter het verhaal zit te tikken, de regen genoeglijk op het dak van onze wagen roffelt, ligt Dieni voldaan een beetje te snurken op de bank.

• 18 September 2017 - 21:37

Ria Bart:

Oh wat mooi al die bogen en terracottatinten.
    Vervelend van de loszittende zool van de Bergschoen van Dieni.
    Genieten van de verhalen hoor!
    Groetjes, Ria en Jan.

• 18 September 2017 - 22:11

Erik:

Ik zie het weer helemaal voor me. Een geweldig hoogtepunt. Je moet er wat voor over hebben maar dan zie je wel iets bijzonders.

• 19 September 2017 - 11:11

Mieke:

Wat een onwaarschijnlijk landschap.. prachtig!

• 19 September 2017 - 16:58

Gea Mennink:

Hoi Peter en Dieni, wat weer een geweldige mooie natuur met die prachtige terracotta tinten!
    Hoe is het mogelijk, dat dit door de natuur gerealiseerd kan worden! Heel bijzonder!
    Prachtig om te zien, we genieten er dan ook erg van, er komt weer een jaloers gevoel in mij boven,haha!
    De schoen van Dieni inmiddels ergens kunnen laten maken?
    Ik een griepvirus opgelopen, maar gelukkig vandaag weer wat beter, dus gaat weer de goede kant op!
    Afgelopen donderdag heeft Jeroen de bespreking van de scan gehad en zijn 3de chemo zit er weer in!
    De uitslag van de scan was weer goed, de tumoren waren weer geslonken, dus de chemo slaat weer aan! De arts was tevreden! Ook aan de zware wietoliekuur begint zijn lichaam wat te wennen en voelt zich nu dan ook weer wat beter! Weten jullie dat ook even weer!
    De vakantie schiet zeker al op voor jullie!? Geniet er nog maar lekker van en laat ons nog maar van jullie reisverslagen en foto's genieten!
    Lieve groetjes,
    Joop en Gea.

• 19 September 2017 - 17:37

Els:

Wat prachtig daar hè? Ik krijg zomaar weer een beetje heimwee!!!
    Toen we eindelijk bij Delicate Arch aankwamen begon het vreselijk te onweren en moesten wij rennen voor ons leven. Volgens mij schiet de vakantie al aardig op voor jullie dus geniet nog maar lekker.

• 19 September 2017 - 20:28

René En Eva:

Indrukwekkend en fraai!!!

• 21 September 2017 - 14:38

Kitty:

Je moet er wat voor over hebben, dat komt in het verhaal duidelijk naar voren! Maar de beloning is wel echt schitterend. Mooi op de foto gezet!