Niet nog meer bisons! - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Niet nog meer bisons! - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Niet nog meer bisons!

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

10 September 2017 | Verenigde Staten, Yellowstone

Het klinkt wellicht wel gek maar na twee dagen Yellowstone Park heb je de bizons wel gezien. De dag begint half bewolkt en zeker niet zo fris als gisteren. Het is zondag, maar voor ons geen uitslaapdag. Een eitje bij het ontbijt kan nog net. Even over negenen sluiten we achteraan een lange colonne auto`s die allemaal weer het park intrekken. We voelen ons al bijna een echte Amerikaan met twee thermosbekers koffie in het dashbord. Bij de eerste kruising zoekt iedereen zijn bestemming voor vandaag en dunt het aantal vehikels al weer aardig uit. Onze bestemming is vandaag de zuidelijke route. Onze eerste stop is al vrij snel, bij het `Midway Geyser Basin`. De eerste hot(s)pot die we tegen komen is de Excelcior Geyser Crater. Nou die beneemt je alle zicht, tenminste voor de brildragers onder ons. Het zicht is minder dan een meter. Als de dampen de andere kant opwaaien krijgen we zicht op een azuurblauwe poel die bubbelt en sputtert dat het een lieve lust is. Enkele tientallen meters verder, lopend over een houten vlonder, staan we oog in oog met de Grand Prismatic Spring, de op twee na grootste warmwaterbron ter wereld. Dit is het plaatje dat Peter al jaren in levende lijven heeft willen zien, en nu sta je zomaar aan de rand. De kleuren aan de randen van deze bron zijn onbeschrijfelijk mooi en worden veroorzaakt door verschillende bacteriën met onuitsprekelijke namen. Aan de overkant van de bron zien we op hoogte een uitkijkplatform, kijk, daar moeten we ook naar toe. Helaas is de dichtstbijzijnde parkeerplaats niet toegankelijk voor RV`s en we besluiten morgen een nieuwe poging te doen. De volgende stop is bij Old Faithful Geyser, daar is parkeren geen probleem want de parkeerplaats van de Efteling kan hier wel drie keer in. In het Visitors Centre geven ze met 10 minuten marge de tijd aan waarop de Geyser een uitbarsting heeft; om 12.38 uur staat er één gepland. Wij hebben nog een uurtje om wat rond te kijken. Maar ruim voor tijd zitten we mooi vooraan, zonnetje lekker brandend in de rug en een paar duizend mensen om je heen. Vrijwel exact op tijd komt de Old Faithful pruttelend op gang en spuit gedurende een paar minuten gemiddeld 20.000 liter kokend water de lucht in. Morgen komen we hier zeker nog terug want er zijn nog veel meer kleinere geysers in de nabije omgeving. Zitten we net weer op de route vindt zo`n groot bruinharig beest het nodig om ons wederom voor de wielen gaan lopen. Het is net alsof ze het er om doen. In het onderste deel van de loop passeren we weer twee keer de `Continental Divide` en alsof ze het erom doen, uitgerekend hier begint het te regenen. Het gebied waar we nu doorheen rijden bestaat hoofdzakelijk uit met naaldbomen beboste hellingen. Veel uitzicht hebben we niet en de regen maakt het allemaal vrij somber. Op het meest zuidelijke punt raakt de route aan het `Yellowstone Lake` en krijgen we zicht op het hoogst gelegen meer van Noord Amerika. Bij Fishing Bridge maken we een stop bij het Visitors Centre en vallen met ons neus in een voorlichting van een Ranger die ons leert hoe te gedragen in het geval van een onwenselijke ontmoeting met een beer. We leren ook dat Yellowstone maar lieft 5000 bizons huisvest en dat zijn er zo ongeveer 1500 te veel. Aan de federale overheid is nu vergunning aangevraagd om een paar van die beestjes af te knallen. We zijn nog geen vijf minuten onderweg of een enorme kudde bizons verspert ons een verdere doorgang. Op de weg, door de bossen, ze zijn niet te tellen. Gelukkig proberen diverse Rangers met hun heftige 4x4`s de gang erin te houden en de kudde zoveel mogelijk het bos in te sturen. Onze volgende stop is bij de Mud Volcano; wederom een gebied waar het pruttelt en stoomt, maar waar eigenlijk te weinig water is voor een echte `hot spring`. Wel passeren we de Dragon`s Mouth Spring met een lichte geur van rotte eieren en blubberende modder of zelfs droge, zuchtende fumaroles. Aan de rand van Sour Lake keutelen weer een aantal bizons. Eén ervan komt onze kant op en dreigt ons de pas af te snijden, toch wel spannend als je niet weet wat zo`n beest op een late zondagmiddag nog van plan is. Het loopt allemaal weer met een sisser af en wij maken ons op voor de laatste twee stops: de Upper en Lower Fall van de Yellowstone River. Tot nu toe waren we nog niet zo onder de indruk van de watervallen maar vooral de Lower Fall mag er zijn. Niet alleen de hoogte maar ook de canyon waar de rivier doorstroomt is imposant in het nu snel zakkende zonlicht.
Tijd om terug te keren naar de camping, nog een uurtje rijden. Dat hadden we gedacht, zet de piepers maar wat zachter want op de weg naar de westelijke ingang belanden we weer in de file. Dat kost ons zeker drie kwartier. Oorzaak zijn een paar Elk`s die aan de andere kant van de Madison River een beetje lopen te lanterfanten. Vanuit de auto komt Dieni niet verder dan een foto van de billen. Tegen zevenen kunnen we pas aan de borrelhap en oei wat smaakt die lekker.

• 12 September 2017 - 08:50

Karin:

Maakt niet uit he, wanneer de borrelhap is... smaakt altijd goed :)
    Mooie verhalen weer!
    Hier missen jullie bar weinig hoor, het weer is erg slecht. Regen, wind, onweer en woensdag staat de eerste herfststorm op het programma. Hijs fijn...

• 12 September 2017 - 09:42

Ton De Ridder:

Ik heb nu de reisverhalen van 8 - 9 en 10 sept. achterelkaar gelezen. Geen dromen gehad van bizons ? Indrukwekkende verhalen. Haast naar ons niet te beschrijven, je moet dit zelf zien. Prachtig. Mooie foto`s Ik volg jullie op de kaart van dicht bij. Veel plezier en wacht het volgende verhaal weer af. Inderdaad, woensdag bij ons een zeer slechte dag met een behoorlijke herfststorm. Trouwens nu ook een leuk bericht van de N & N.

• 12 September 2017 - 13:25

Mieke:

Mooie verhalen weer... inderdaad missen jullie hier niet zo veel .. wat weer betreft iig.
    Xx

• 12 September 2017 - 15:50

Kitty:

Tjonge wat weer een avontuurlijke belevenissen.
    Wat moet dat fijn zijn als je eindelijk jr grote wens in het echt mag waarnemen
    Het moet heel indrukwekkend zijn.
    Tour maar weer lekker verder, wij zijn figuurlijk mee op reis. : )

• 12 September 2017 - 17:10

Ria Bart:

Weer mooie verhalen zeg! Veel toeristen dus deze tijd.
    Mooie foto's zeg. Wel een mooi land hè?
    Geniet nog maar lekker.
    Hier is de herfst begonnen. Alvast alles stormvast gezet in de tuin.
    Groetjes, Ria en Jan.

• 12 September 2017 - 22:29

Erik:

Alweer zo'n geweldig verhaal. Heerlijk om jullie weer te volgen,
    ....... maar waar zijn die prachtige foto's nou?
    Ook op die manier wil ik meegenieten.
    Nog geen ontmoeting met Yogi gehad?
    Geniet vooral verder van de mooie plaatjes, vergezichten en de luchtjes.

• 13 September 2017 - 17:07

Cor:

Zoveel te zien en zoveel te schrijven, is er nog tijd om te slapen en ...?