Zonnebril op, zonnebril af, zonnebril..... - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Zonnebril op, zonnebril af, zonnebril..... - Reisverslag uit Ronda, Spanje van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Zonnebril op, zonnebril af, zonnebril.....

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

29 April 2016 | Spanje, Ronda

Vrijdag 29 april 2016
Half tien ontbijt, het begint nu echt een beetje op vakantie te lijken. Vervolgens koffers pakken, afrekenen en de straat op. Een taxi brengt ons met vijf minuten naar de parkeergarage en nog voor de klok elf aanwijst laten we de bebouwde kom van Granada achter ons. De eerste honderd kilometer gaat via de grote weg A-92 en een geplande koffiestop richting Antequera. De Sierra Nevada ligt duidelijk achter ons en in het heuvelachtige landschap rijgen de olijfboomgaarden zich aaneen. Heel in de verte hangen dreigende zwarte wolken rond de bergtoppen. Bij afslag 146, vlak na Antequera ,verlaten we de grote weg en pakken een meer provinciale weg en rijden nog steeds in westelijke richting naar Campillos. Vandaar slaan we af naar het zuiden richting Malaga. Maar zover komen we niet. Bij Ardales slaan we weer af naar het westen en koersen nu af op het Parque Naturale Sierra de Las Nieves. Het totale beeld om heen verandert nu; was het in Granada half bewolkt maar nog wel lekker rond de 20°C, de eerder genoemde dreigende wolken komen nu rap dichterbij. De weg wordt smaller, we gaan steeds meer klimmen en de temperatuur daalt tot 12°C, brrr. De rondweg rond El Burgo is niet meer dan een aaneengesloten, maar schots en scheef liggende rij betonplaten waar zelfs Peter geen warm gevoel van krijgt. Misschien was dwars door de stad in dit geval wel beter geweest. Vervolgens klimmen we verder tot een heuse pas op 1190 meter, Puerte del Viento. Vlak daarvoor bij Mirador de Guarda Forestal nog even gestopt om een blik in de omgeving te werpen en een plas te doen. Je laat zo wel wat rommel achter. Vanuit de dreigende wolken daalt een dunne miezer op ons neer, of zouden de wolken gewoon zo laag hangen? Ver onder ons ligt El Burgo, het lijkt verdorie wel of daar de zon schijnt. En ook de andere kant, maar naar het westen wordt de lucht weer dunner. Bergtoppen hebben toch wel een grote affiniteit met wolken. Dus maar weer snel de auto in en de laatste 20 kilometer afdalen naar Ronda.
Ons nieuwe onderkomen ligt een kleine tien kilometer buiten Ronda, richting Sevilla. Gelukkig is het hotel goed bewegwijzerd want een echte adres is niet in de navigatie in te voeren. Een klein geasfalteerd weggetje voert door landelijk gebied en gaat op een gegeven moment over in een zandpad. Waar komen we nu weer terecht? Hotel Molina del Arco is een voormalige 15e eeuwse boerderij maar heeft sinds een jaar of twaalf een bestemming als hotel. De grote kamer ademt de sfeer van vroeger tijd, deuren met klinken, balken plafond, ruwe plavuizen vloer maar wel van alle gemakken voorzien. We drinken een biertje, met het zonnetje er weer bij, op het terras, dwalen door de tuin en constateren dat het zwembad nog leeg is. De keuken schijnt hier goed te zijn, dat gaan we dus maar uitproberen. Een wandeling naar Ronda zit er vanaf deze plaats niet in.

• 29 April 2016 - 23:33

Rene:

Mooi, Jammer.
    Ronda is best een aardig plekkie.
    Rene

• 30 April 2016 - 07:52

Gea Mennink:

Goedemorgen vrienden,
    De verslagen van donderdag en vrijdag deze ochtend gelezen! Ik was weer druk met mijn ouders. Moeder woont inmiddels ook in een verzorgingshuis. Ik moest mama ophalen om met haar naar het huwelijk van hun jongste kleinzoon te gaan. Een dag eerder bij vader,die in een ander verpleeghuis woont, geweest. Die troffen we helemaal ontredderd aan op zijn kamer! Zat in de stoel met allemaal opgedroogde braakresten over over zijn kleren en met zijn voeten in de prut. Het was half vier in de middag en daar stond zijn broodje nog met gebakken ei bij hem op tafel! Is er in de tijd tussen 12 en 15.30 uur niemand bij hem geweest? Nou mensen je vliegt in de brand, dat snap je natuurlijk wel! Er is een flinke mail naar het hoofd van de afdeling gegaan met een aantal vragen, die ze moeten beantwoorden. Maar vandaar de late reaktie van onze kant!
    Wat een fantastische reis maken jullie, met prachtige foto's erbij! We hebben wel veel gespreksstof het eerste weekend van juni, als we samen op Vlieland zijn!
    Ik weet niet hoe lang jullie nog in Spanje zijn, maar we genieten met volle teugen van jullie verslagen! Dat kan voor mij niet lang genoeg duren!
    Samen nog maar flink genieten. Lieve groeten van ons!

• 30 April 2016 - 09:04

Mieke:

... wij zijn hier blij als het 12 graden is.... bereid je daar maar op voor ;)

Veel plezier vandaag en geniet ook voor ons van t zonnetje!

X

• 30 April 2016 - 20:35

Ria Bart:

Zo weer wat ander weer. Maar hoog in de bergen kun je ook wat kou en miezer verwachten.
    Ziet er leuk uit waar jullie nu in hotel zijn.
    Weet niet meer precies wanneer jullie ook alweer thuis komen maar hier schijnt de
    Temperatuur donderdag op te lopen naar 20 graden.
    Eerst maar eens zien of dat uitkomt.
    Mooie reis hoor en erg leuke verslagen. Genieten ervan!

Geniet er nog van! Gr. Ria en Jan.

• 30 April 2016 - 21:29

Suze:

Leuk om te zien dat jullie in hetzelfde hotel/casa overnachten, waar wij vorig jaar ook zijn geweest! Veel plezier in Ronda.