Sneeuw - Reisverslag uit Golden, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Sneeuw - Reisverslag uit Golden, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Sneeuw

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

24 September 2017 | Verenigde Staten, Golden

Sneeuw
Een frisse ochtend volgt op een koude nacht. Sokken, maar voor Dieni niet voldoende, zelfs een legging moest er midden in de nacht bij aan. Maar het zonnetje schijnt weer en hoe vroeg het ook is, de eerste zonnestralen geven toch wel weer de nodige warmte af. En dat is wel nodig ook want er zijn nog wat kledingstukken, schoenen en rugzakken vochtig. Vandaag rest ons nog één ding; veilig aankomen in Golden, een voorstadje van Denver. Hier is door Jan Doets voor ons een camping gereserveerd zodat we morgenochtend niet ver meer hoeven te rijden en we vanmiddag alle tijd hebben om de camper een beetje te kuisen en de koffers te pakken. Ook de route van vandaag is niet al te ingewikkeld, we moeten vanaf Carbondale 18 miles terug naar de Interstate 70 East en dan is het nog 140 miles rechttoe rechtaan naar Denver. We nemen afscheid van onze buren, uiteraard weer met Nederlandse voorouders, en één van de weinige Trumpstemmers die we zijn tegengekomen. De meerderheid van de Amerikanen die we gesproken hebben, schamen zich voor hun eerste burger. Gelukkig is het zondagochtend en zelfs in het opgebroken Glenwood Springs kunnen we zonder opstopping doorrijden tot op de Interstate. Na een goed uur rijden melden borden langs de weg dat het volgende plaatsje voorzien is van een Starbucks, dat laten we niet aan ons voorbij gaan. En een cafeïne shot kunnen we wel gebruiken want rechttoe rechtaan gaat het zeker niet. De Interstate 70 doorsnijdt dwars de Rocky Mountains en dat gaat gepaard met het nodige stijgen en dalen. We belanden in het summum van de Amerikaanse wintersport en het ene ski-dorp wordt gevolgd door het volgende. We stijgen ook steeds verder en bij Vail passeren we nog een pas op 10603ft (bijna 3200m). Maar het kan nog hoger als we op ruim 11000ft de Eisenhouwer Memorial Tunnel induiken. We rijden inmiddels boven de sneeuwgrens want niet alleen de toppen van de ons omringende vierduizenders zijn wit, ook de ons omringende naaldbossen zijn bedekt met een dun laagje poedersneeuw. De winter valt vroeg dit jaar. Maar het is een adembenemende omgeving. En dat krijg je er op de terugweg als toetje gewoon nog maar even bij. Maar het venijn zit in de staart en het afkickmoment ligt nog voor ons. Vanaf het moment dat we de daling richting Denver inzetten zien we ook de dreigende wolken steeds dieper zakken. En daar blijft het niet bij, de wolken zitten barstensvol water en dat moeten ze hoognodig kwijt. Het laatste uur rijden we in de stromende regen en arriveren als verzopen katjes op onze laatste overnachtingsplek, RV Park Dakota Ridge RV Resort, Golden. De volgende uurtjes worden gevuld met huishoudelijke handelingen. Met de restjes die nog over zijn wordt een diner in elkaar gedraaid; voldoende om de maag tevreden te houden maar te weinig voor een ster. Ook staat er nog een flesje Merlot te wachten, maar laat zal het vanavond vast niet worden.

• 25 September 2017 - 19:48

Els:

We hebben weer genoten van alle verhalen en foto's. Het moet een geweldige reis geweest zijn.
    Dan wensen we jullie een hele goede vlucht terug naar Nederland. Gelukkig ligt hier nog geen sneeuw, maar hebben we eindelijk rustig najaarsweer. Groetjes en tot gauw, Erik en Els

• 25 September 2017 - 20:08

Ans En Bert Muis:

We zullen de verhalen via de mail gaan missen, maar de mondelinge ervaringen zijn vast ook mooi. Veilige terugreis naar huis toegewenst. Ans en Bert.

• 25 September 2017 - 20:29

Linda:

Dit is weer een mooie reis geweest! Ben benieuwd naar de rest van de foto's.
    Goede reis naar huis! Liefs Linda

• 25 September 2017 - 21:05

Ria Bart:

We hebben weer genoten van de verhalen! Super hoor!
    We wensen jullie een voorspoedige terugreis toe!
    Tot ziens in Nedetland!
    Groetjes, Ria en Jan.

• 25 September 2017 - 23:03

Gea Mennink:

Lieve vrienden,
    Jullie vakantie zit er weer op! Een geweldige mooie reis is het geweest, dat zullen jullie zeker beamen, want jullie hebben het in het echie meegemaakt!
    We zullen jullie reisverhalen missen de komende tijd!
    Hebben er heel erg genoten! Dank hiervoor en hopen jullie weer vlug te spreken!
    We wensen jullie een goede terugreis en goede vlucht!
    Lieve groetjes,
    Joop en Gea.