Island In The Sky - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Island In The Sky - Reisverslag uit Moab, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Island In The Sky

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

18 September 2017 | Verenigde Staten, Moab

Hoewel de titel van deze dag net zo goed Vijftig Tinten Terracotta2.0 had kunnen heten. Vandaag hebben we nog een volle dag in de buurt van Moab, en ja dan is het niet moeilijk en brengen we het grootste deel van de dag door in Canyonlands National Park. Dit park is verdeeld in drie segmenten; The Needles, The Maze en Island In The Sky. Deze laatste ligt in het noordoosten van het park, is het hoogst gelegen en het meest toegankelijk. Canyonlands is een onderdeel van het Colorado Plateau, een gebied dat zich hoog boven het omringende land uitsteekt. Ongeveer 20 miljoen jaar geleden kwam de aardkorst in beweging en heeft het landschap van Noord Amerika dramatisch veranderd. Naast het Colorado Plateau zijn de Rocky Mountains en het Nevada Basin ontstaan. Daarna was het de beurt aan de rivieren. In de miljoenen jaren daaropvolgend hebben de Colorado River en de Green River zich een weg uitgesleten in de rotsachtige bodem met als resultaat grillig uitgesleten kloven, tafelbergen en buttes. De drie segmenten van Canyonland zijn onderling niet met elkaar verbonden, beiden rivieren, de Colorado- en Green River vormen natuurlijke grenzen. Na binnenkomst van het park melden we ons eerst bij het Visitors Centre, geen koffie maar wel een goede wifi-verbinding. Drie verhalen worden ge-upload, jammer voor jullie dat het weekend net voorbij is. Gewapend met een plattegrond en daarop aangekruist de belangrijkste highlights gaan we op pad. We besluiten om maar achteraan in het park te beginnen en ons zo een weg naar voren te banen. De start is dus bij `Grand View Point Overlook`. Ai, het is lastig om RV kwijt te raken. Het blijkt dat de parkeervoorzieningen duidelijk minder talrijk zijn dan in Arches. We zullen vandaag een grote dosis mazzel moeten hebben. Maar het lukt. Het uitzicht is fabelachtig en in de diepte onder ons stroomt ergens de Colorado River, maar we krijgen hem niet te zien. Vanaf de Orange Cliff`s Overlook denkt Peter een stukje Green River in focus te krijgen. En hij heeft daarin gelijk, al is de rivier nog wel heel ver weg. Bij Buck Canyon Overlook organiseren we het eerste klik-klak-moment met op de achtergrond de Gooseberry Canyon. Voordat we getuige zijn van een geologische wetenschappelijk vraagstuk is het eerst lunchtijd. Wederom mazzel met een plek en we happen in een smakelijk kadetje met kaas, tomaat, ui en een eitje. Super handig zo`n keuken die achter je aan komt. Het vervolg is een klimmetje naar Upheavel Dome, een krater met in het midden een omhoog gebarsten berg gesteente. Voor de heren geleerden is het een mysterie waarbij de ene stroming het houdt op een omhoog gedrukte zoutlaag vermengd met sediment terwijl anderen, en daar lijkt steeds meer bewijs voor te komen, er van overtuigd zijn dat het een meteoriet inslag moet zijn geweest. Wij vinden de krater goed herkenbaar en voor de rest is het alleen maar mooi. Vanaf de Green River Overlook krijgen we nu goed zicht op de Green River, hij was het dus wel degelijk, en het grillige Soda Springs Basin. Niet veel verder ligt, een op klein stukje wandelen, de Mesa Arch. Wederom weer een prachtige zandstenen boog die uitnodigt tot kiekjes met de canyon van de Colorado River op de achtergrond. Voor ons laatste programmaonderdeel van vandaag verlaten we Canyonland en rijden nog geen kwartiertje later `Dead Horse Point State Park` in met als bedoeling een adembenemende zonsondergang mee te maken. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de zon schijnt. En dat doet hij, al de hele dag. Het verhaal achter `Dead Horse Point State Park` is minder vrolijk. In vroeger tijden, joegen de echte cowboy`s op de in dit ruige gebied levende wilde mustangs. Ze joegen de wilde paarden op, tot op dit hoge rotsachtige plateau omgeven door de Colorado Canyon. Bijna op het einde van het plateau knijpt de riggel samen tot een doorgang van nog geen tien meter. Het was voor de cowboy`s een eitje om met boomstammen en struiken een natuurlijke barrière te maken en de mustangs zaten gevangen op een hoge klif. Uiteindelijk maakten de cowboy`s een keuze uit de wilde paarden en lieten de rest in gevangenschap aan hun lot over. Zij stierven allen van de dorst met zicht op een stromende Colorado River, onbereikbaar op een diepte van 2000ft lager. Het uitzicht vanaf `Dead Horse Point` is awesome. Voor de zon echt onder gaat moeten we nog een paar uur wachten, maar er zijn slechtere omgevingen te bedenken. Bovendien hebben we ons huis bij ons. Maar helaas een uurtje voordat de zon echt achter de horizon verdwijnt, verschijnen er wolken die vroegtijdig het licht uit doen. Wij koesteren onze herinneringen aan de zonsondergang bij de Grand Canyon, een paar jaar geleden. Die was pas awesome. In het schemerdonker komen we terug op de camping. Eerst maar eens alle stof van ons afdouchen en dan een lekker koel biertje. De avond is uitzonderlijk warm en de nacht zal naar verwachting niet veel anders zijn. De sokken mogen uitblijven vandaag ……….

• 23 September 2017 - 15:04

Ria Bart:

Oh wat is de natuur toch prachtig hier! Hele mooie foto's hoor!
    Krijgen wij ook een indruk!
    Groetjes, Ria en Jan