Mooier wordt het niet. - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Mooier wordt het niet. - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Mooier wordt het niet.

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

11 September 2017 | Verenigde Staten, Yellowstone

Natuurlijk liggen er nog bijna twee weken voor ons, maar `het` hoogtepunt van onze trip is vandaag eigenlijk wel bereikt. De ochtend begint wolkeloos en het is dus weer erg fris buiten. Naast het normale ochtendritueel worden ook de afvalwatertanks nog even geleegd want we hadden geen goed gevoel bij de lichtjes die maar blijven branden. Nou de tanks zijn zeker leeg maar de indicator geeft anders aan. Daar moeten we het maar mee doen. Even na negenen rijden we Yellowstone National Park weer binnen. En hoewel het nu maandagmorgen is, gaan we weer in file het park in. Vandaag worden het voor ons geen kilometers maken maar nog eens rustig om ons heen kijken. En dat scoort meteen; weliswaar konden we niet stoppen en van hem of haar een foto nemen, maar de Elk schuifelt onmiskenbaar tussen de bomen door langs de weg. We zijn nog maar net bij de Madison Junction rechtsaf de zuidelijke loop in en Dieni hangt alweer uit het raam om de kokende aarde vast te leggen op de gevoelige plaat. Wat gisteren niet meer lukte, gaat nu wel en we vinden een plekje voor onze RV bij het begin van de `Hiking Trail naar de Fairy Falls`. Maar wij hebben geen belang bij deze waterval, na een kwartiertje lopen slaan wij links af een heuvel op om bij het uitkijkplatform te komen met zicht op de `Grand Prismatic Spring`. Gisteren vonden we het al mooi, maar als we nu van bovenaf zicht krijgen op deze enorme warmwaterbron wordt het Dieni te machtig. Haar ogen glanzen bij het zien van deze schoonheid; mooier wordt het niet. Zeker een uur blijven we genieten van het pallet aan kleuren onder ons. Dat dit bestaat is onbegrijpelijk, maar het is werkelijk. Gelukkig hebben nog een paar foto`s gemaakt.
We hebben trek in koffie en parkeren ons onderkomen weer op het gigantische parkeerterrein bij de Old Faithful Geyser. Informatie borden leren ons dat de eerstvolgende eruptie verwacht wordt om 12.58 uur. Nog een uurtje te gaan dus. We vermijden de grootste drukte bij een soort van McDonalds achtige counter en kiezen voor het wat luxer uitziende Yellowstone Inn. Hier is ruimte genoeg. We ruilen de koffie in voor onze eerste Amerikaanse hamburger in veertien dagen tijd. Schouderklopje voor onszelf. Maar we laten hem goed smaken en zijn nog net op tijd om de Old Faithful Geyser tot uitbarsting te zien komen. Naar ons idee heeft hij er meer zin in dan gisteren. Vervolgens gaan we via een goed beloopbaar pad de Geyser Hill op en komen langs actieve of minder actieve geisers en pruttelpoelen. We zien de `Anemone Geyser` tot ontwaken komen, maar dat doet ze om de 10 minuten, en zijn toevallig getuige van een enorme uitbarsting van de `Lion`. Verder verbazen we ons nog steeds over de onwerkelijke kleuren, groen, geel, terra cotta en heel diep blauw. En we snappen waarom fotografen een voorkeur hebben voor de `Doublet Pool`. We keren terug naar het centrum van de gebied, waar alles draait om de Old Faithful…..om 14.30 staat er weer een eruptie op het programma, en die derde voor ons pakken we nog even mee. Daarna is het wel genoeg en gaan we terug naar de camping, zo`n 30 mijl verderop. Ditmaal worden we niet opgehouden door rondsnuffelende Elk`s of in de weg lopende bisons (vandaag maar één gezien).
Bij het plaatselijke Visitors Centre in Yellowstone West kunnen we een paar verhalen uploaden, want het wifi op de camping was het niet. En terwijl de vijf alweer in de klok zit parkeren we achteruit in onze nieuwe standplaats. Na veertien dagen onderweg is het wel eens tijd voor een wasje en tegen betaling van de nodige dollars lukt dat ook. We zijn weer schoon voor. Tijd voor een lekker biertje en een beetje mijmeren over al het moois dat we gezien hebben. Een dag met verschillende gezichten dus; Sam is jarig, zoveel moois gezien en de vlaggen hier hangen allemaal half stok. Het is 9/11.

NB Er zijn 5 foto`s bij dit verslag ge-upload, alleen staan ze nu bij het verkeerde verhaald. (de noordelijke omloop) Het lukt me even niet om ze ter verplaatsen. Misschien later.

• 13 September 2017 - 08:39

Gea Mennink:

Peter en Dieni, wat een prachtige vakantie voor jullie! Deze reis zal altijd op jullie netvlies blijven staan! Het moet wel heel bijzonder zijn, al die afwisselende mooie kleuren in deze natuur! Ik ben jaloers, mag je gerust weten! Haha! Maar blijf vooral samen genieten! Ik lees de reis verslagen heel graag, zo mooi! Joop stuurt jullie verhalen door naar mij, hij leest ze soms niet een, daar begrijp ik niks van, gunt zich waarschijnlijk niet altijd tijd voor zichzelf, maar ik geniet er erg van!
    Lieve groetjes van ons,
    Joop en Gea.

• 13 September 2017 - 10:39

Kitty:

Wat weer een mooie dag hebben jullie te pakken. Ik zie jullie daar samen genieten van het wonderschone uitzicht. Het park blijft jullie verbazen.
    Natuurlijk hangen de vlaggen halfstok op 9/11. Maar het geeft wel een dubbel gevoel als je oudste kleinzoon Sam zijn verjaardag viert. Nog van harte gefeliciteerd! Wat was hij jarig en zo verwend met prachtig Lego. Kun je je voorstellen, Lego bouwen via instructies op de IPad.
    Ben benieuwd wat jullie verderop in het land nog gaan beleven. Have fun

• 13 September 2017 - 20:15

Ria Bart:

Van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Sam!
    Wat hebben jullie weer veel moois gezien zeg!
    Vinden het enig om de verslagen te lezen!
    Veel plezier nog!
    Groetjes uit stormachtig Alkmaar.
    Ria en Jan.