In optocht langs de noordelijke omloop - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu In optocht langs de noordelijke omloop - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

In optocht langs de noordelijke omloop

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

09 September 2017 | Verenigde Staten, Yellowstone

De Amerikanen noemen dit een `chilly` ochtend. Oei, wat is het fris in je hempie naar het badhok. Maar o, wat is het vandaag mooi helder met enkele schapenwolkjes. Natuurlijk, het is nog maar 07.00 uur in de ochtend, maar het begin is goed.
Vandaag brengen we een volle dag door in Yellowstone National Park en omdat vanaf morgen de weg van Norris naar Mammoth HotSprings wegens wegwerkzaamheden eruitligt, is de keuze vrij simpel, we doen vandaag de noordelijke omloop. N.B. De doorgaande wegen door het YNP vormen samen een `8`, verdeelt in een noordelijke en een zuidelijke route. We zijn nog maar amper in het park en we zetten onze RV in de kant om een hijgend, stomend en puffend gat in de grond van nabij te kunnen observeren. We zijn nu al onder de indruk. Maar vergeten is deze eerste ervaring wanneer we Norris Geyser Basin bezoeken. Gezien ons programma van de dag kiezen we voor de `Porcelain Basin-route` - een wandeling over houten vlonders door een pruttelende vlakte met onbeschrijflijke kleuren gevormd door mineralen met onuitsprekelijke namen. Links en rechts puffen kleine geisers hun hete stoomwolken naar buiten. Dit hydro-geothermisch-gebied wordt ook wel het `Windows to Earth`s Interior genoemd. Het vulkanisch zeer actieve gebied ligt op het kruispunt van 3 breuklijnen waarbij het gloeiend hete magma nog dicht onder het aardoppervlak zit. Als we Norris verlaten moeten we constateren dat we de dag goed op tijd begonnen zijn. De toch niet al te kleine parkeerplaats is vol en is afgesloten. Dat belooft nog wat voor de dag voor de andere `hot-spots`. Ook op de doorgaande weg is het filerijden. Een verschil met Nederland is dat we hier allemaal dezelfde snelheid hanteren, max 45 miles/hour, en dat het er allemaal heel relaxed aan toe gaat. Af en toe staan we in file gewoon stil omdat enkele honderden meters voor ons weer iets is gesignaleerd. Een kudde bisons, een trosje Elken en wie weet wat. Behalve de bisons wordt het lijstje `to see` vandaag niet aangevuld. Graag hadden we nog ergens een Moose gescoord. De volgende halte zijn de kalkterrassen van Mammoth Hot Springs, een surrealistische omgeving waar met in heet water opgelost koolzuur langzaam het kalkplateau oplost en tegelijkertijd weer fraaie sedimenten vormt. Ook hier wandelen we anderhalf uur over goed begaanbare houten trappen en vlonders. Ruim tijd voor koffie. Helaas rondom het Mammoth Hot Springs Visitors Center met aanpalende hotels en horeca is geen plek voor een 26ft RV. Alle parkeerplaatsen zijn bezet. Hoe krijgen we het uitgekiend om met zoveel beschikbare vrije tijd nu net in het weekend het misschien wel populairste natuurpark van Amerika te bezoeken. We gaan door op de onze route en passeren de Tower-Rooselvelt Junction, daar waar we gisteren op de Noordelijke helft van de Grand Loop Road het park zijn binnengekomen. Ditmaal stoppen we wel bij de Tower Fall, de naam waterval mag het eigenlijk niet dragen maar de koffie en hete chocomel die er worden uitgeschonken gaan er prima in. We kunnen het niet laten en stoppen weer, net als gisteren, vlak langs de Grand Canyon of the Yellowstone. Diep beneden ons raast de Yellowstone River, een adembenemend uitzicht. En vandaag veel helderder dan gisteren. We zijn nu op bekend terrein, passeren Mount Washburn (10243feet) en rijden de Dunraven Pass op een hoogte van 8859 feet. En continue heb je het gevoel alsof je in een grote legpuzzel rijdt. Naast alle stops bij de diverse thermische activiteiten is het rijden van de omloop één groot hoogtepunt. Dennenbomen worden afgewisseld met grazig weiden en de weg wordt, zeker in het lagere gedeelte continue gevolgd door heldere riviertjes die aangeduid worden als de al eerder genoemde Yellowstone River, de Gibbon - en de Madison River. Pas tegen half zes verlaten we verzadigd van alle natuur, maar wel voldaan het YNP. Op de camping krijgen we goed bericht, we kunnen nog een nachtje extra staan. Daar nemen we dan maar een biertje en een hartig hapje op.

• 12 September 2017 - 20:44

Els:

Een wel heel bekend verhaal voor ons. Alle herinneringen gaan weer leven.