De Chief Joseph Scenic Byway - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu De Chief Joseph Scenic Byway - Reisverslag uit Yellowstone, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

De Chief Joseph Scenic Byway

Door: Peter de Vries

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

08 September 2017 | Verenigde Staten, Yellowstone

Op weg naar het badhok was het alweer zichtbaar, de smog is terug. Het opkomende zonnetje staat vuurrood aan de hemel. De opdracht voor vandaag is van Cody naar Yellowstone National Park. Maar eerst gaan we toch nog even wat boodschappen doen. Bij de lokale Walmart schaffen we nog een paar maaltijden aan en in de aansluiten Liquor Store kopen we nog wat smakelijke Belgische biertjes. Er is een snellere route naar Yellowstone, maar Jan Doets raadt aan om Cody te verlaten aan de noordwest kant en via de Belfy Highway (Hwy 120) de Chief Joseph Scenic Byway te nemen. Deze betrekkelijke nieuwe weg, die ten noorden van het Yellowstone Park loopt, is genoemd naar de laatste leider van de Nez Percé Indianen en sluit aan op de Bear Tooth Highway richting Cooke City . Maar voor we zover zijn is het weer draaien en keren en stijgen en dalen op een prachtige route, eerst omzoomd door dennenbossen en dan weer door kale rotspartijen. We passeren wilde stroompjes en canyons die het omrijden meer dan waard zijn. Ook zouden we prachtige vergezichten moeten hebben maar dankzij de smog zit dat er vandaag niet in. Wel maken we een `verplichte stop` bij de Dead Indian Summit Overlook . Informatieborden leren ons het trieste verhaal van de ongelijke strijd van Nez Percé Indians met de U.S. Calvary in 1877. In een laatste vluchtpoging over deze laatste bergrug richting de vlaktes hebben de indianen een gewonde krijger op deze plek moeten achterlaten. De U.S. Calvary kende verder geen genade met deze indiaan.
Als de weg samenvoegt met de Bear Tooth Highway passeren we nog een pas op 8000ft hoogte en verlaten we de Staat Wyoming en rijden Montana binnen. Alhoewel koffietijd al een paar uur achter ons ligt stoppen we in Cooke City voor een flinke beker koffie en kunnen gelijk het verhaal van gisteren up-loaden. Niet veel verder, vlak na Silver Gate, staan we voor de Northeast Entrance van Yellowstone National Park. De Ranger bij de ingang van het park weet te vertellen dat ze in Montana in een strijd gewikkeld zijn met 62 brandhaarden. Dus het vuur is nog steeds niet onder controle. Het nieuws daarentegen wordt beheerst door Irma, die niet alleen onze overzeese gebiedsdelen heeft belaagd, maar nu ook voor een regelrechte ramp in Florida lijkt te gaan zorgen. N.B. Zouden in Houston alle krokodillen al weer terug zijn in hun reservaat? Niet ver in het park rijden we de Staat Wyoming weer binnen en uiteindelijk zullen we via de Grand Loop Road het park weer aan de westkant verlaten voor onze overnachting. Veel tijd om links en rechts te stoppen gunnen we ons niet, daar hebben we de komende dagen wel voor. Een uitzondering maken we voor een kudde van wel honderden bizons die vlak langs de weg de langsrijdende toeristen moeten vermaken. We laten nog een `selfie ` maken bij de Calcite Spring vlak aan de rand van de `Grand Canyon of the Yellowstone`. Als we het park aan de westkant weer verlaten, we dan toch weer in de Staat Montana, is het nog een halve mijl naar Yellowstone Grizzly RV Park. Hier hebben we voor 3 nachten gereserveerd en we hopen op nog een vierde. Het is een parkachtige RV camping waar geen grasspriet verkeerd groeit. Ook de faciliteiten zien er perfect uit en vanaf deze plek zullen we de komende dagen Yellowstone verder gaan ontdekken. Voor de nieuwsgierigen onder jullie, we hebben vandaag een thermometer langs de weg gezien, 77°Fahr. Dus rond de 25 graden. Uitstekend dus. Maar als het zonnetje rond half acht achter de bomen verdwijnt koelt het snel af en trekken we ons terug in ons rijdende huisje.