Ontmoetingen - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu Ontmoetingen - Reisverslag uit Bryce Canyon City, Verenigde Staten van Peter en Dieni - WaarBenJij.nu

Ontmoetingen

Blijf op de hoogte en volg Peter en Dieni

21 September 2012 | Verenigde Staten, Bryce Canyon City

Het was een rustige nacht zonder lawaai rond om ons heen. Toch zijn we voor de wekker wakker. Het zonnetje komt nog net niet boven de bergrug uit en dan is het in korte broek en hemdsmouwen best wel koud naar het badhok. We genieten van een uitgebreid ontbijtje met bammetjes, yoghurt en een eitje.
Even over negenen draaien we Route 12 West weer op richting Bryce Canyon. Ook dit keer besluiten we om de RV buiten het National Park te laten staan en ons verder door de shuttlebus te laten vervoeren. Onze eerste stop is Visitors Centre waar we een dienstdoende Ranger confronteren met de vraag of onze mol bij de Grand Canyon toevallig geen prairiehond zou kunnen zijn. (wij waren er inmiddels van overtuigd dat het er wel een was!) Maar de Ranger gunde Arizona niet zijn prairiehond (die blijven blijkbaar voorbehouden aan Utah) en haalde de encyclopedie erbij. Alle beschikbare foto`s op de Canon worden vergeleken met diverse soorten mollen, eekhoorns en de prairiehond….. Wij niet overtuigd en de Ranger niet meer zeker van zijn zaak. Vlak voor we de filmzaal inlopen om wat breder te worden voorgelicht over wat we de komende uren zullen gaan zien lopen we nog een bekende uit Alkmaar tegen het lijf ( Bart Morsch, Erik kent hem wel), maar goed de film begint dus tijd om te teuten is er niet.
Na afloop pakken we weer de shuttle op weg naar Bryce Point het verste en hoogst gelegen punt(2539 m). Het ligt in onze bedoeling om daar een uurtje te blijven om vervolgens bij een volgend uitzichtpunt een trail te gaan lopen. Bryce Canyon is weer anders dan al het andere natuurschoon dat we tot nu toe gezien hebben. Het zachte gesteente is erg gevoelig voor de inwerking van water, ijs en wind. Op deze hoogte (>2400 meter)ligt de temperatuur 200 dagen per jaar onder het vriespunt en veroorzaken sneeuw en ijs een snelle erosie (met dooizouten zou het nog erger zijn geweest !). Ook nu is het uitzicht weer adembenemend. Een wijds uitzicht over enorme velden met roze, oranje en rode spitsen. Hardere steenlagen zorgen ervoor dat de vele spitsen tot vreemd gevormde hoodoos eroderen.
Tijdens de klik-klak-momenten komen we Bart weer tegen. Die is samen met zijn broer in het westen aan het rondtrekken, doen vandaag “even” Bryce aan maar zijn eigenlijk op weg naar Salt Lake City.
We dalen een klein stukje af in de kloof en het lopen over het zachte gesteente voelt alsof je bij ons in Maastricht in de groeve loopt.
We wandelen weer terug naar de bushalte en wie zitten daar? Vincent en Esther! Even bijkletsen wat er na onze gezamenlijk helivlucht allemaal is gebeurd en uiteindelijk besluiten we met z`n vieren de gecombineerde Queens Garden/Navajo Loop Trail te lopen. Bij Sunrise Point dalen we af in een sprookjesachtig landschap en komen ogen te kort. De wandeling eindigt in de spectaculaire kloof waarna het pad overgaat in een loodrechte klim van 150m. We hebben genoeg erosie gezien en verlaten per shuttle het park. Nemen afscheid van Vincent en Esther en om half drie draaien we de RV de weg weer op richting zuiden. Het eerste deel van het traject gaat over de weg zoals we gisteren zijn aangekomen. Bij de kruising met Route 14 slaan we nu af naar het westen, rijden over het Markagunt Plateau en dalen af door de Cedar Canyon. Een rijk beboste omgeving waar de bomen letterlijk een gouden herfstgloed hebben aangenomen. Bij Cedar City draaien we de Interstate 15 South op en blazen nog even 50 mijl tot aan St. George. Je voelt het bijna per mijl warmer worden. Gekomen vanaf het Markagunt Plateau (rond de 8000 feet) zijn we gestaag gaan dalen en in St George zitten we nog maar op een hoogte van 3000 feet. Het Temple View RV Resort is zo gevonden en ze hebben nog wel een plaatsje voor ons. Terwijl wij buiten zitten en de zwoele avond over ons heen laten komen hebben we voor het eerst de airco in de RV opgestart om een warmte van de middag te verjagen. Dat zal de komende dagen nog wel erger worden nu we verder afzakken naar Las Vegas en Death Valley.
Mochten jullie je morgen (21/09) vervelen meldt je dan even bij Mieke en Niels. Die kunnen wellicht nog wat handen gebruiken tijdens hun verhuizing van het Tuinderspad naar de Camphuysenkade.

Verwacht van ons morgen geen bericht! We verwachten rond het middaguur in Las Vegas aan te komen en vertrekken natuurlijk gelijk naar “De Strip”. Daar zullen we ons verpozen tot diep in de nacht en trekken zaterdagochtend vroeg richting Death Valley. Dus even een paar woordjes schrijven zit er morgen niet in. Jammer voor jullie maar wij “beleven gewoon door”.

• 21 September 2012 - 08:18

Mieke:

Fantastische foto's! Zonder bril zag ik de poppetjes op het Navajo Trail niet goed, dan komt heel laat het besef pas dat de wanden zoooo hoog zijn :)
    Hier gisteren de keuken onder handen genomen. Gelukkig geholpen door Ilona, Sam en Karin, wat een bereklus!
    Heeel veel plezier vandaag en morgen, en mochten jullie met de jackpot thuis komen, dan hebben wij een huizenfonds!!

• 21 September 2012 - 08:58

Thomas:

Over de groeve in Maastricht gesproken, dit was gister in het nieuws:

Skelet is van meterslange mosasaurus
    Het reusachtige fossiel dat in de mergelgroeve bij cementfabriek ENCI in Maastricht is gevonden, is van een dertien meter lange mosasaurus. Het skelet wordt momenteel opgegraven. Dat hebben het Natuurhistorisch Museum in Maastricht en ENCI donderdagmiddag bekendgemaakt.

Leuk om een keer de Enci helmpjes bij het journaal langs te zien komen :)

Have fun in Las Vegas!

• 21 September 2012 - 09:02

Hans En Jenny:

Hoi Peter en Dieni, Ga lekker genieten op de strip, hebben wij toen ook gedaan. Je komt ogen te kort.
    Veel plezier.

• 21 September 2012 - 09:50

Dineke:

Hoi Peter en Dieni,
    Wat maken jullie een prachtige reis. Volgens mij kan je je ogen af en toe niet geloven wat je ziet! Genieten!!
    Wij genieten van jullie verhalen en foto's. groetjes

• 21 September 2012 - 10:32

Irene:

Goh wat worden we weer verwend met mooie vehalen EN plaatjes! Succes met het laten rollen van jullie geld in Vegas, wie weet rolt er nog een hoop terug!

• 21 September 2012 - 10:45

Theo De Ridder:

Hallo Peter en Dini ,ik moest eerst even de achterstand wegwerken,dit komt omdat internet niet veilig was en er aangeraden was om die even niet meer te gebruiken vandaar mijn late reactie op jullie fantastisch avontuur , erg genoten van alle verhalen en schitterende foto's ik krijg steeds meer zin om ook zo'n reis te ondernemen, doe je wel voorzichtig met the Rangers zij dulden niet veel tegenspraak kijk maar naar het verleden in het Wilde Westen.
    heel veel reisplezier nog .
    groet Theo en Marietje

• 21 September 2012 - 10:50

Thomas En Kitty:

Hoi Peter en Dieni, sprookjesachtig mooie plaatjes. Wat is een mens dan toch nietig bij al dat groots in het verre Amerika. De zonnebrandfles zal nu wel wat vaker ter hand moeten worden genomen met het stijgen van de temperatuur. Geniet van al het moois en we zijn nieuwsgierig naar de eventuele winst daar in Vegas. Frisse groetjes uit een herfstig Nederland. Thomas en Kitty

• 21 September 2012 - 11:05

Erik En Els :

Gek idee dat wij daar ook gelopen en gezeten hebben, dit is weer even een heimweemomentje voor ons.
    Doe je best in Las Vegas, we rekenen op een vette winst! Veel plezier en sterkte met de hitte in Death Valley.

• 21 September 2012 - 11:37

Ton En Greta:

Het blijft onbeschrijvelijk mooi wat jullie meemaken. Mooie foto`s en veel succes in Las Vegas.
    We waren wat laat vandaag.
    Greta heeft gisteren alle zuurkoolmaaltijden gehaald en nieuwe sjaals voor jullie gekocht.
    Veel plezier de komende dagen.

• 21 September 2012 - 11:37

Ton En Greta:

We waren wat laat vandaag.
    Veel plezier de komende dagen.

• 21 September 2012 - 16:16

Jacqueline:

Tja, ik sluit me maar aan bij de vorige schrijvers. Wat een vakantie en wat een mooie foto's. Wij krijgen er zelfs zin in... Op het verlanglijstje! Geniet ook maar nog van de warmte want hier wordt het toch wat frisser! Veel plezier verder groetjes Jacqueline

• 21 September 2012 - 20:52

Niels En Melanie:

Hoi vakantiegangers,

De queensgardentour is echt adembenemend, supergaaf dat jullie op dezelfde paden lopen als wij 12 weken geleden. Hebben jullie mijn stapeltje stenen nog gevonden? Bij het lijstje met de boomstam?:P
    Leuk dat jullie nu naar Las Vegas en Death Valley gaan: waterflessen inslaan! Vergeten jullie de titanic-exhibition in het Luxor niet te bezoeken? Echt een bezoek waard!

Groetjes Niels en Melanie

• 22 September 2012 - 10:44

Renée, Patrick, Pleun En Ties:

Wat een mooi verhaal weer en foto's natuurlijk! Is Amerika zo groot en dan nog kom je bekende tegen!
    Succes in Las Vegas!
    Liefs van ons

• 22 September 2012 - 16:13

Klaas En Suze:

Fijn dat jullie ons even op adem laten komen om alle indrukken van de verslagen te verwerken. We zien weer uit naar mooie verhalen, jullie hebben ons enthousiast gemaakt.
    De herfst heeft zijn intrede gedaan, de temperatuur daalt, maar gelukkig schijnt de zon nog regelmatig. Nog heel veel plezier voor de komende dagen. Groeten van ons